Nie ma ważniejszego elementu w całej konstrukcji układu przełożenia w samochodzie. Między kołem zamachowym a dociskiem znajduje się tarcza sprzęgła. Z obu stron wyposażono ją w przyczepną i odporną na ścieranie porowatą okładzinę, która musi utrzymać blokadę zewnętrzną między zmianą biegów. Gdy wciskamy pedał, uruchamiamy sprężynę talerzową, która rozłączy tarczę od docisku i sprawi, że koło zamachowe i tarcza będą poruszać się niezależnie.
Ważnym elementem wewnątrz tarczy jest tłumik drgań skrętnych, wyłapujący i niwelujący wszystkie niedokładności w obsłudze układu przez kierowcę. To dzięki niemu jazda jest dużo bardziej płynna i komfortowa, niż mogłoby to wynikać ze staranności obsługi pedału sprzęgła i drążka skrzyni biegów przez większość kierowców – nie jesteśmy aż takimi mistrzami kierownicy, jak się nam powszechnie wydaje.
Dlaczego należy wymieniać tarczę sprzęgła razem z dociskiem?
Części sprzęgła to najbardziej narażone na zużycie elementy w układzie jezdnym – przoduje wśród nich właśnie tarcza. Jak każdy układ działający w oparciu o siłę tarcia, musi ścierać się i zużywać. Podobnie dzieje się z tłumikami drgań skrętnych. Często posiadacze samochodów chcą dokonać naprawy jak najtaniej. Chcemy oszczędzać? Warto, ale nie kosztem bezpieczeństwa w trakcie jazdy. Sprzęgło jest zbyt ważne dla sprawności i bezpieczeństwa auta w ruchu, by bawić się w częściowe reperacje i wymiany. Zużytą tarcze powinno wymieniać się razem z dociskiem. Łączenie nowego elementu ze starym nie zagwarantuje prawidłowego działania układu, poza tym wpłynie na jego błyskawiczne zużycie. Warto skorzystać z propozycji uznanych producentów (np. Sachs, Valeo, LuK) specjalizujących się w dostarczaniu gotowych zestawów naprawczych, nawet o 60 proc. tańszych od całego fabrycznego sprzęgła.
Producenci części mają nawet kilka tysięcy zestawów gotowych do wymiany w konkretnym modelu i roczniku
Jak to działa? Wystarczy zapytać w w sklepie z częściami o zestaw naprawczy sprzęgła z tarczą i dociskiem do konkretnego modelu samochodu. Albo jeszcze prościej – dopisać w oknie katalogu w takim samym sklepie, tylko w internecie, do nazwy części Subaru Impreza, Toyota Corolla czy Volkswagen Golf III z rokiem produkcji i pojemnością silnika. W wyświetlonych opisach pojawią się dalsze informacje i dane konstrukcyjne, które możemy porównać z książką wozu, by mieć pewność, że zakupiony zestaw będzie odpowiadał specyfice budowy układu pod naszą maską. Czy to wszystko? Oczywiście należy jeszcze udać się z przysłanym, dokładnie opisanym zestawem naprawczym do zaufanego warsztatu, najlepiej specjalizującego się w sprzęgłach i trochę poczekać – demontaż silnika i wymiana tarczy z dociskiem potrwa co najmniej jeden dzień.